(Beauty) sleep: Dlaczego sen jest ważny?

beauty sleep

Czy myślałaś o spaniu jak o swojej rutynie pielęgnacyjnej? Nie jest tajemnicą, że sen sprzyja piękności. Dlaczego zatem sen jest ważny dla Twojego zdrowia? Ciało regeneruje się i naprawia samoczynnie podczas snu, prowadząc do wielu korzyści, nie tylko zdrowotnych.


Dlaczego sen jest ważny?

Brak snu może mieć negatywny wpływ na Twoje ciało i samopoczucie. Kiedy śpisz, Twoje ciało ładuje swoje baterie. 

Sen jest szczególnie ważny dla metabolizmu, równowagi hormonalnej i funkcjonowania mózgu. Wzmacnia układ odpornościowy, dlatego wystarczająca ilość snu pozwala dłużej zachować zdrowie i zapobiega wielu chorobom. 

Jeśli nie śpisz wystarczająco, Twój mózg nie jest w stanie funkcjonować prawidłowo. Brak snu negatywnie wpływa na Twoje umiejętności, takie jak koncentracja, logiczne myślenie i pamięć. 

Podczas snu Twoje ciało uwalnia różne hormony. Jednym z nich jest leptyna, która blokuje uczucie sytości. Ponieważ metabolizm jest regulowany podczas snu, jego brak może zwiększać ryzyko cukrzycy, otyłości lub podobnych chorób metabolicznych. 

Dobry, efektywny sen zapobiega również uwalnianiu kortyzolu, hormonu  stresu i łagodzi ryzyko chorób psychicznych, takich jak depresja. 


Śpij dobrze 

“Wyglądasz na zmęczoną”- wszyscy już to słyszeliśmy. Brak snu jest często zauważalny wizualnie – podkrążone oczy, matowa cera czy też opuchlizna. Oto dlaczego Twój (beauty) sleep jest tak ważny:

Zmarszczki? Do widzenia!

Organizm wykorzystuje noc do regeneracji komórek i w ten sposób tworzy białka, takie jak kolageny. Dzięki nim Twoja skóra pozostaje jędrna. 

Naturalny blask

Różowe policzki po dobrze przespanej nocy to nie przypadek, ponieważ sen poprawia krążenie krwi. W nocy skóra może się regenerować bez wpływu zewnętrznych czynników, takich jak słońce czy wolne rodniki. 

Świeże spojrzenie

Brak snu może prowadzić do podpuchniętych oczu, cieni i przebarwień pod oczami. Im lepszy sen, tym bardziej świeżo wyglądasz. 

Sen na pełne włosy

Wystarczająca ilość snu zapobiega wypadaniu włosów, ich łamaniu oraz uszkodzeniom. Dodatkowo, sen sprzyja wzrostowi włosów dzięki przepływowi krwi w nocy i zmniejszonego uwalniania hormonu stresu– kortyzolu.

Popraw jakość swojego snu

Czas ekranowy a sen
 

Skoro sen ma tak wiele wyraźnych korzyści i jest tak istotny dla naszego zdrowia, to dlaczego nie mogę zasnąć? 

Za utrudnione zasypianie często winne są wpływy zewnętrzne, takie jak elektrosmog, temperatura czy stres. Ponadto, spożywane przez Ciebie rzeczy, takie jak nikotyna, kofeina czy alkohol, również wpływają na jakość Twojego snu.  Tak, jak wystarczająca ilość snu przynosi wiele pozytywnych korzyści, tak wady i konsekwencje braku snu są znacznie poważniejsze i objawiają się w postaci:

  • wahań nastroju,
  • lęków lub depresji,
  • zaburzeń pamięci, skupienia i koncentracji,
  • osłabionego układu odpornościowego,
  • przybrania na wadze,  
  • wysokiego ciśnienia krwi, 
  • zwiększonego ryzyka chorób przewlekłych (np. cukrzyca, choroby serca).

Gotowa na spokojny sen? W ciągu dnia zadbaj o:

  • Wystarczającą ilość ruchu: Twój organizm jest pobudzony, wyczerpuje się, a wieczorem ma mniej energii.
  • Łóżko tylko do spania: unikaj korzystania z łóżka, gdy nie śpisz. W ten sposób Twoje ciało i podświadomość automatycznie łączą sen z łóżkiem.
  • Unikaj drzemek po 15:00-utrudniają sen w nocy i zaburzają Twój rytm.

Kiedy wieczorem znika naturalne światło, organizm uwalnia melatoninę- hormon wywołujący senność. 


Czas na sen!

opaska na oczy na dobry sen

Ustal rutynę snu 

Spróbuj zasypiać i budzić się w tym samym czasie. Nawet w weekend! 

Unikaj dużych posiłków tuż przed snem

Trudno zasnąć z pełnym żołądkiem, kiedy Twoje ciało jest zajęte trawieniem. Spróbuj ostatni posiłek zjeść około 3 godzin przed snem.

Stwórz spokojną atmosferę

Posprzątaj sypialnię i zaciągnij zasłony. Najlepiej spać w temperaturze 18-20 stopni. 

Czas ekranowy 

Spróbuj wyłączyć wszystkie ekrany na 1-2 godziny przed snem. Niebieskie światło zaburza rytm snu i przerywa uwalnianie melatoniny. 

Zrelaksuj się

Przeczytaj książkę, posłuchaj podcastu lub relaksującej muzyki. Lekka joga lub rozciąganie mogą również pomóc Twojemu ciału się zrelaksować. 

Ciepła kąpiel lub prysznic

Po ciepłym prysznicu temperatura ciała spada, co przyspiesza zmęczenie.

Ułóż się wygodnie 

Czy masz odpowiednią poduszkę? Wygodny materac i pidżamę?


Sięgnij po pomoc…

Wesprzyj swój organizm od środka naszymi eliksirami! 

Beauty Sleep Mood Elixir
Lawenda, melatonina oraz waleriana dla głębokiego, regenerującego snu
Zen Mood Elixir
Melisa oraz zielona herbata bogatą w L-teaninę dla całkowitego relaksu

Zobacz produkty w naszym sklepie

Dodaj komentarz